Pielgrzymka do Rumunii i na Węgry 1-8 lipca 2017r. - podsumowanie

Duszpasterstwo Rodzin Diecezji Radomskiej zorganizowało autokarową pielgrzymkę do Rumunii i na Węgry. Celem pielgrzymki było zwiedzenie tych krajów, poznanie ich historii, kultury, tradycji, a także znalezienie pamiątek po żyjących tam Polakach.

Wspomnienia

Nadszedł dzień 1 VII 2017 r. wczesnym rankiem w sobotę spakowaliśmy bagaże do autokaru i wyruszyliśmy na trasę zaplanowanej wyprawy. Autokarem kierował pan Jan Walkiewicz z Wolanowa. Przewodnikiem naszej pielgrzymki był Marek Turtajew z Warszawy.

Przed południem dotarliśmy do Miejsca Piastowego. Po zapoznaniu się z historią tego miejsca i po odprawieniu Mszy świętej i pysznym śniadaniu wyruszyliśmy do Koszyc na Słowacji. Koszyce to drugie co wielkości miasto Słowacji, położone wśród Gór Tokajsko - Slańskich i Gór Wołoskich. Zwiedziliśmy tam kościół uniwersytecki św. Trójcy, gotycką katedrę św. Elżbiety, kaplicę św. Michała, średniowieczne mury obronne miasta i ruszyliśmy w dalszą drogę.

W godzinach popołudniowych przekroczyliśmy granicę słowacko ? węgierską i dotarliśmy do miejscowości Tokaj. Tu miała miejsce degustacja tokajskiego wina połączona z pyszną kolacją. Następnie wyruszyliśmy w dalszą drogę do Rumunii, na nocleg w rejonie miasta Satu Mare.

2 VII 2017 r. Po śniadaniu był czas na zwiedzanie miasta Satu Mare. Zobaczyliśmy zabudowę secesyjną, między innymi hotel "Dacia", katedrę rzymskokatolicką św. Piotra i Pawła z XVIII wieku. Część mieszkańców stanowią tutaj Węgrzy (35%), dlatego miasto jest dwujęzyczne. Miasto to kiedyś należało do Węgrów, a obecnie znajduje się w Rumunii.

Potem zwiedzaliśmy miasto Kluż (Cluj - Napoca): Jest to zabytkowe miasto położone wśród malowniczych wzgórz w północno ? zachodniej części Siedmiogrodu. Zwiedziliśmy monumentalny gotycki kościół katolicki św. Michała z XV wieku, pomnik konny króla Węgier Macieja Korwina, secesyjną zabudowę, pałac namiestników węgierskich, fragment średniowiecznych murów obronnych z Basztą Krawców, panoramę miasta z Cytadelą.

Następnie przejechaliśmy w rejon miasta Sigiszoara na obiadokolację i nocleg.

3 VII 2017 r. W programie było zwiedzanie miasta Sigiszoara. Jest to średniowieczny zespół miejski wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znajduje się tam słynna wieża zegarowa z XIV wieku, średniowieczne wąskie, brukowane i malownicze uliczki, wczesnogotycki dominikański kościół halowy z XIII - XV wieku z bogatą kolekcją wschodnich dywanów, dom Vlada Tepesa (Włada III Palownika, znanego jako Drakula), drewniane, liczące 172 stopnie, w całości zadaszone Schody Kanoników z XVII wieku, dawny kościół katolicki św. Mikołaja z XIV wieku (obecnie luterański). Ciekawy był spacer wzdłuż murów miejskich z zachowanymi basztami Rzeźników, Kożuszników, Krawców i Szewców.

Po zwiedzeniu tego miasteczka wyjechaliśmy w kierunku miejscowości Sybina, po drodze zwiedzając wiejski gród warowny w miejscowości Biertan z gotyckim kościołem z końca XIV wieku otoczonym podwójnym, a w części południowo-zachodniej potrójnym pierścieniem murów obronnych.

Następnym miejscem było miasto Sybina. Zwiedzaliśmy starówkę Sybiny (Sibiu), podziwialiśmy saski gotyk - rzędy kamienic ze strzelistymi czerwonymi dachami i charakterystycznymi mansardowymi okienkami typu "wole oko", zwanymi również "oczami miasta". Ponadto: późnobarokowy kościół jezuicki z XVIII wieku, katedrę prawosławną św. Trójcy z początków XX wieku, wzorowaną na słynnej Hagia Sophia w Istambule. Most Kłamców, stary ratusz z XV wieku. Po tylu atrakcjach dotarliśmy na obiadokolację i nocleg w hotelu w rejonie Sybina.

4 VII 2017 r. W drodze do Oradei zatrzymaliśmy się w miejscowości Sebes. Znajduje się tu wyjątkowo cenna romańsko-gotycka bazylika, obecnie zbór luterański.

Po krótkim zwiedzeniu miasta nasza pielgrzymka ruszyła dalej do miasta Alba Iulia ? jednego z najważniejszych miast w Siedmiogrodzie, w którym w 1918 roku proklamowano zjednoczenie Transylwanii z resztą Rumunii. Zwiedzaliśmy historyczne centrum miasta ? twierdzę Alba Karolina, oraz katedry: prawosławną i katolicką.

Następnie pojechaliśmy do miasta Oradea w którym znajduje się barokowy pałac biskupi, monumentalna katedra katolicka z połowy XVIII wieku (bodajże największa świątynia barokowa w Rumunii), wszystkie budowle w stylu secesyjnym. Po całodniowym zwiedzaniu pięknych miejsc dotarliśmy na nocleg w okolice Oradei.

5 VII 2017 r. Opuściliśmy Rumunię i udaliśmy się w kierunku Węgier. Pierwszą atrakcją na Węgrzech było zwiedzanie Debreczyna. To drugie co do wielkości miasto Węgier, znane też jako kalwiński Rzym, znajduje się tam piękna starówka, uniwersytet, kościół św. Anny.

W godzinach popołudniowych dotarliśmy do Egeru - miasta znanego z produkcji wina Egri Bikaver. Tam czekała nas atrakcja w postaci degustacji wina z obiadokolacją.

Późnym wieczorem przyjechaliśmy do Budapesztu na nocleg.

6 VII 2017 r. Tuż po śniadaniu, wyjechaliśmy zwiedzić przepiękne miasto Székesfehérvár, jedno z najstarszych miast Węgier i historycznej stolicy. Był tam Ogród Ruin, barokowa zabudowa śródmieścia, zamek Boryego. Po zwiedzeniu tego miasta pojechaliśmy nad Balaton, aby nabrać sił
i wypocząć nad jeziorem przed dalszą wędrówką. Wieczorem wypoczęci i nieco opaleni wróciliśmy do Budapesztu na obiadokolację i nocleg .

7 VII 2017 r. Piątek upłynął nam na zwiedzaniu Budapesztu. Była to prawdziwa uczta dla oczu: przepiękna bazylika św. Stefana, plac Lajosa Kossutha z budynkiem Muzeum Etnograficznego i parlamentu, wzgórze zamkowe: Baszta Rybacka, kościół Macieja, kolumna św. Trójcy, zamek królewski, centralna hala targowa. Na koniec przepyszne lody, po które trzeba było postać w kolejce, ale było warto.

Wieczorem udaliśmy się na pożegnalną kolację w stylu węgierskim, z muzyką i winem.

8 VII 2017 r. W sobotę rano po odprawieniu mszy św., zjedzeniuśniadania, wyjechaliśmy z Budapesztu i z Węgier w kierunku Polski.

Po drodze jeszcze zwiedziliśmy Wyszehrad - miejsca spotkań prezydentów Węgier, Czech, Słowacji i Polski. Zobaczyliśmy ruiny zamku królów węgierskich na tle panoramy na rzekę Dunaj oraz cytadelę zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia.

Jeszcze krótkie zwiedzanie Esztergomu (pol. Ostrzyhom), zwanego "węgierskim Watykanem", zwiedziliśmy bazylikę św. Wojciecha - największą i najważniejszą katedrę katolicką na Węgrzech. Dalszą drogę spędziliśmy w autokarze wracając do Radomia. Dotarliśmy w późnych godzinach nocnych.

Podsumowanie

W pielgrzymce udział wzięło 33 osoby: w tym 5 księży i 28 osób świeckich. Pielgrzymka do tych krajów była bardzo udana. Zwiedziliśmy piękne miejsca na południu Europy. Spotkaliśmy dużo śladów związanych z Polską. Poznaliśmy historię i kulturę mieszkańców Rumunii i Węgier ich tradycje narodowe, stroje, śpiew, a przede wszystkim bardzo gościnnych ludzi.

Atmosfera w grupie była bardzo dobra. Uczestnicy włączali się chętnie w śpiew, modlitwę czynny udział w liturgii. W czasie rozstania wyrażali wdzięczność za wspólnie spędzony czas i piękną pielgrzymkę.